Opening tentoonstelling ‘De VOC in Sri Lanka’

Zaterdag 19 mei werd de tentoonstelling ‘De VOC in Sri Lanka’ feestelijk geopend. De ambassadeur van Sri Lanka, de heer A.M.J. Sadiq, opende de tentoonstelling door een lint door te knippen. Voor de opening waren veel historici uitgenodigd, maar ook diverse organisaties die de betrokkenheid tussen Nederland en Sri Lanka stimuleren. Natuurlijk waren ook de Vrienden van het Vestingmuseum en alle vrijwilligers uitgenodigd.

Toespraken

Na toespraken door de directeur van het Vestingmuseum, de gastconservator en de ambassadeur, schoten de kanonniers van het museum met twee kanonnen. Uit handen van de commandant ontving de ambassadeur een legpenning, ontworpen door de bekende Naardense kunstenaar Ek van Zanten.

Het officiële deel werd afgesloten met een Sri Lankaanse dans. Een bijzonder optreden in de open lucht door danseres Thoori Balakrishnan.

Sri Lankaanse dans

Sri Lankaanse dans door Thoori Balakrishnan. Foto: Noémi Kovacs