Op zondag 20 oktober bezoekt Napoleon Naarden. Net zoals hij deed in oktober 1811.

In oktober 1811 had Napoleon Bonaparte een ontmoeting met generaal Krayenhoff, de architect van de Hollandse Waterlinie. Ze bespraken de situatie van de verdediging van Holland (toen was dit Frans gebied) en maakten plannen voor verdere versterking van de vesting.

Tijdens die ontmoeting sprak Napoleon onverwacht de Europese Unie uit, waarna de verschillende landen in Europa veel beter konden handelen en samenwerken.

Met daarna een demonstratie van de kracht van onze kanonnen met echt zwart buskruit!

Tijdschema:

13:50 Napoleon en zijn gevolg arriveert in het Vestingmuseum, begeleid door de Band of Liberation en door de soldaten van het 85e Regiment de Ligne.

14:00 Napoleon wordt kort geinterviewd, waarna hij een toespraak houdt waarin hij de Europese Unie uitroept.

14:10 Saluutschoten vanuit musketten en kanonnen.

14:15 Muziek door de Band of Liberation

15:00 Kort dankwoord door Napoleon

15:05 Schietsessie door meerdere kanonnen en musketten

Deelnemers

• Napoleon Bonaparte
  • Band of Liberation
  • Soldaten van het 85e Regiment de Ligne
  • Kanonniers en kampvolgers van Saluutbatterij Amsterdam
  • Kanonniers van het Nederlands Vestingmuseum
  • en vele vrijwilligers!

Is dit nu allemaal echt gebeurd in 1811?

Napoleon heeft inderdaad Naarden bezocht en met Generaal Krayenhoff de verdediging van Naarden en Holland besproken. Ook spraken zij over de aanleg van de Hollandse Waterlinie.

Napoleon streefde naar een groot rijk onder zijn controle, met Frankrijk als dominante macht. Hij voerde veel hervormingen door, zoals:

• Code Napoleon, een hervorming van het strafrecht die in veel landen invloed had
  • Eenheid van maten en gewichten: de invoering van de meter en de kilo als eenheidsmaten
  • Wegennet: Napoleon liet veel wegen aanleggen om zijn troepen snel te kunnen verplaatsen
  • Inrichting van gemeentelijke administraties: sinds 1811 moest iedereen ingeschreven staan in een gemeente en iedereen moest een achternaam hebben.

Maar nee, al die hervormingen zijn veel later wel enorm handig gebleken bij de Europese eenwording, maar de Europese Unie is echt pas opgericht in 1958.

Waarom vertellen we dit dan toch zo?

Het had wel echt kunnen gebeuren, Europa had er dan heel anders uitgezien. Oktober 2024 is de maand van de geschidenis en dit jaar is het thema: “Echt nep”. En zo zit het ook met onze versie van Napoleons bezoek aan Naarden: deels echt, deels nep.

Maar de schoten uit kanonnen en musketten en de muziek klinken er goed bij. Kom je kijken en beleven?

Wil je meer lezen?

Op de foto met de kanonniers?

Elke keer na een schietsessie kun je op de foto met de kanonniers. Een mooie prent voor boven je bed: met een Sjako op je hoofd op en sabel in de hand!

Een kanonschot voor jezelf?

Wilt u een kanonschot op een andere dag meemaken, misschien speciaal voor u en uw gezelschap? Voor een jubileum, een verjaardag of ter herdenking?

Dat kan.

Wij schieten ook “in opdracht” voor gezelschappen. Als u wilt met meerdere mensen in uniform en met een oorkonde op naam voor u achteraf. Neem contact met ons op via ons aanvraagformulier