In de werkplaats van Willem Ehlert staat een enorm aambeeld op een massief stuk hout. Deze wordt echter niet gebruikt. Willem mag dan een duizendpoot zijn, smeden doet hij niet. Het aambeeld is afkomstig uit (hoef)smederij Nap, die vroeger in de Marktstraat zat op wat tegenwoordig nummer 30 is. Cornelis Nap was een echte ouderwetse smid, die zijn vak op traditionele wijze verstond.

Nap besloeg aan het begin van de twintigste eeuw de paarden van de Naarders en buitenlui. In deze tijd waren auto’s nog helemaal niet zo ingeburgerd en waren paard en wagen het meest voorkomende vervoersmiddel. De hoeven van paarden moesten elke paar weken bekapt of beslagen worden, want ze blijven doorgroeien. Dus smederij Nap had altijd werk. Hij had echter wel een concurrent aan de smederij in de Peperstraat.

Willems werkplaats, met aan de linkerzijde het aambeeld op zijn houten sokkel.

In 1939 werd de gevel van het pand van Nap gesloopt en vervangen door een moderne gevel. Daarna heeft restaurant De Oude Smidse, waarvan de naam nog een verwijzing was naar zijn voorganger, jarenlang in het gebouw gezeten. Tegenwoordig kun je er Aziatische sushi en loempia’s eten bij restaurant A-Fusion.

Het Vestingmuseum heeft het loodzware aambeeld uit de smederij in de collectie opgenomen. Het enorme formaat en gewicht maken het ding haast onverplaatsbaar. Ook bevinden zich enkele oude gereedschappen van Nap in de collectie. Deze zijn op dit moment niet in het museum te zien, maar worden goed bewaard in het depot als stukjes geschiedenis van de vestingstad.

Tekst: Sarah Remmerts de Vries. Met dank aan Willem Ehlert.