Op 20 oktober 2019 is Het Nederlands Vestingmuseum onderdeel geworden van het Netwerk van Canonmusea. Directeur Teus Eenkhoorn van het Canonnetwerk overhandigde het Canon van Nederland-schildje aan Oscar Hefting van Het Nederlands Vestingmuseum. Met maar liefst drie topstukken, de vestingwerken, een ‘gesmokkeld briefje’ en het Grootkruis der Militaire Willemsorde van generaal Cornelis Baron Krayenhoff, krijgt het Nederlands Vestingmuseum een plek in het Canonnetwerk voor de vensters Napoleon en Koning Willem I.

Met de Canon van Nederland als uitgangspunt slaan musea door heel Nederland de handen ineen om de veelzijdigheid van de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. De Canonmusea presenteren iconische topstukken van de Canon in de eigen museale context en trekken op in gezamenlijke programmering en campagne. De Canon van Nederland omvat de vijftig belangrijkste personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis.