Lezing: met fotograaf Geert Snoeijer en

schrijver/historicus Bart de Graaff

Vier jaar geleden begon fotograaf Geert Snoeijer aan een ambitieus project: het opsporen en portretteren van nazaten van VOC-ambtenaren in Indonesië, Australië en Zuid-Afrika. Hij stelde een team van deskundigen samen die verhalen optekenden in deze drie gebieden. Verhalen van vrijwel vergeten groepen die hun afkomst terug kunnen voeren tot in de VOC-tijd (1602-1795).

Snoeijer is erin geslaagd deze mensen een internationaal podium te geven, en nog belangrijker, hen met zijn portretten de waardigheid terug te geven die ze eeuwenlang is ontzegd. De expositie ‘Vêrlander, weeskinderen van de VOC’ werd een internationaal succes en is nu te zien en te horen in Het Nederlands Vestingmuseum.

Op 26 september 2019 gaat museumdirecteur Oscar Hefting in gesprek met Geert Snoeijer en schrijver/historicus Bart de Graaff over de tentoonstelling, die de naam Vêrlander kreeg omdat één van de geportretteerden in Zuid-Afrika het als volgt verwoordde “ons voorouders van ver gekomen het”.

Datum en tijd: donderdag 26 september 2019 15:00 – 16:00 uur

Prijs: gratis op vertoon van een geldig entreebewijs van het Vestingmuseum.