Al bijna een jaar werkt Willem Ehlert aan een nieuw wiel voor een ‘belegeringsaffuit’. Dat is een een onderstel voor een kanon dat gebruikt werd tijdens het belegeren van steden. Deze kanonnen moesten op het slagveld gemakkelijk verplaatst kunnen worden. Niet alleen waren de kanonnen daarom vaak minder zwaar, maar ze hadden ook een onderstel met grote wielen nodig. Heel handig om door moerassige weilanden te ploegen!

Eerst zet Willem de spaken in de naaf, daarna komt de buitenring eromheen.

Willem maakt de spaken en de buitenring helemaal op maat voor een originele oude naaf. Dat is geen gemakkelijke klus, want tijdens het passen van de spaken bleken de gaten in het naaf van verschillende groottes te zijn. Daardoor konden de spaken er niet meteen ingestoken worden. Eerst maakt Willem dus alle gaten even groot. Dan kunnen de spaken erin gezet worden en vervolgens de buitenring van het wiel eromheen.

Willem zet de buitenring in elkaar.

De buitenring bestaat uit zes gekromde balken, die als een cirkel in elkaar gezet worden. De losse onderdelen van het wiel lijken klein, maar eenmaal in elkaar gezet is het wiel een stuk groter dan je denkt. Als alle onderdelen in elkaar zitten, komt er een grote ijzeren ring om het wiel heen. Dat maakt het wiel steviger en gemakkelijker te verplaatsen. Het complete wiel weegt wel meer dan 100 kilo.

De ijzeren ring zit om het wiel heen.

Tot slot wordt het wiel geverfd, eerst in grijze grondverf en daarna in de kenmerkende rood-zwarte kleuren. We kunnen gerust stellen dat alles in het Vestingmuseum dat deze kleuren draagt, door Willem is gemaakt.

Na de kenmerkende rode en zwarte verf is het wiel klaar.

Gisteren is het nieuwe wiel onder veel belangstelling onder het kanon geplaatst, waarmee een jaar aan werk voltooid is. Willem heeft hem met twee spaken aan de grond gezet, want als de affuit op een verbinding in het buitenwiel wordt gezet, zal het wiel niet lang meegaan. Ook de verplaatsing van de warme werkplaats naar het koude buitenterrein heeft zo zijn eigen effect op het wiel. Door vocht van buiten zal het wiel tot wel 20 millimeter gaan uitzetten. Uiteraard heeft Willem daar rekening mee gehouden bij het inmeten van de onderdelen.

Het wiel wordt geplaatst op het onderstel.

Het nieuwe wiel mag er dan nu onder zitten, Willems werk houdt nooit op. Er ligt alweer een nieuw wiel op hem te wachten in zijn werkplaats. Kom je zijn werk binnenkort eens in het echt bewonderen?

Tekst: Sarah Remmerts de Vries. Met dank aan Willem Ehlert.